Choroby psychiczne – CHAD – depresja – mania

Choroba afektywna dwubiegunowa – CHAD i inne choroby psychiczne: depresja, mania.

Witamina D poprawia nastrój w czasie chłodnych miesięcy


Być może odpowiedniej dawki witaminy D potrzebują mieszkańcy Chicago, aby przetrwać długą zimę, twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Loyola w Chicago, Marcella Niehoff School of Nursing (MNSON). Ta substancja poprawia nastrój podczas zimowych miesięcy, kiedy dni są krótkie, a więcej czasu spędza się w pomieszczeniach zamkniętych.
„Niedobór witaminy D jest nadal problemem, pomimo, że ten składnik pokarmowy przynosi szerokie korzyści zdrowotne”, mówi prof. Sue Penckofer z MNSON. „W zimie w Chicago ten problem narasta, gdy ludzie spędzają więcej czasu z dala od światła słonecznego, które jest naturalnym źródłem witaminy D.”

Sama dieta nie jest wystarczająca to osiągania odpowiednich poziomów witaminy D. Połączenie odpowiedniego spożycia pokarmów z witaminą D, ekspozycja na światło słoneczne i kuracja suplementami zawierającymi witaminy D2i D3 może zmniejszać ryzyko wystąpienia pewnych objawów zdrowotnych. Optymalna zawartość tej witaminy w organizmie to 30-60 ng/ml 25(OH).
Członkowie wydziału Loyola planują podjąć dalsze badania przez ocenę, czy tygodniowa dawka witaminy D poprawia kontrolę stężenia cukru we krwi i nastrój u kobiet z cukrzycą. Depresja jest związana z podniesioną odpornością insulinową, więc ludzie cierpiący na cukrzycę mają większe ryzyko zachorowań na depresję niż ci bez cukrzycy. Kobiety mają również większe tendencje depresyjne i słabszą kontrolę cukru we krwi niż mężczyźni z cukrzycą.
„Jest dowód, sugerujący, że zwiększanie dawki witaminy D może zmniejszyć odporność na insulinę” mówi dr Penckofer. „Jeżeli uda nam się ustabilizować poziom insuliny, będziemy mogli w prosty i opłacalny sposób poprawić kontrolę stężenia cukru we krwi i zmniejszyć objawy depresji u tych kobiet.”
Loyola obecnie werbuje kobiety do badań klinicznych. Aby wziąć udział w badaniu, muszą być pomiędzy 18 a 70 rokiem życia, chorować stabilną cukrzycę typu 2, objawy depresji i brak innych poważnych chorób. Osiemdziesięciu kobietom z cukrzycą typu 2 będzie podawana tygodniowo dawka witaminy D (50000 jm) przez okres sześciu miesięcy. Uczestniczki będą badane trzykrotnie w tym czasie.
„Witamina D przynosi poważne korzyści dla naszego zdrowia, w szczególności w wypadku niektórych chorób przewlekłych”, mówi dr Penckofer. „Nasze badania mogą rzucić światło na rolę, którą odgrywa ta substancja w dwóch schorzeniach, na które cierpią miliony Amerykanów. Jeżeli potwierdzą się założenia, witamina D może okazać się ważnym dodatkiem w leczeniu osób z cukrzycą i depresją.

Źródło: Loyola University Health System

Aby miec dostep do serwisu, wyslij SMS o tresci MPA.AFEKTYW na numer 7143

Koszt wysłania wiadomosci SMS wynosi 1,23 PLN brutto.

W odpowiedzi otrzymasz SMS z kodem aktywacyjnym. Kod aktywacyjny wpisz w to pole: a nastepnie kliknij: Sprawdz

Usluga SMS jest dostępna w sieci T-Mobile, Plus GSM, Orange i Play.

Własciciel serwisu: admin@afektywna.pl

Usługę Premium SMS dostarcza i obsluguje Płatnosci-Online.pl


Regulamin usługi jest dostępny na tej stronie.

Zostaw odpowiedź