Choroby psychiczne – CHAD – depresja – mania

Choroba afektywna dwubiegunowa – CHAD i inne choroby psychiczne: depresja, mania.

Z koszmaru zasypiania w objęcia Morfeusza.

Kolejna nieprzespana noc. Twój sen, pomimo stosowania tradycyjnej metody 1189015_18114563„liczenia baranów, wciąż nie przychodzi. A kiedy już spokojnie zamykasz oczy, odpoczynek nie trwa długo. Wystarczy lekki szelest lub jedna nerwowa myśl, by całkowicie Cię rozbudzić. Jeśli taka sytuacja powtarza się dość często, może oznaczać duży problem zdrowotny, którego na pewno nie wolno bagatelizować.

Bezsenność to ważny alarm, jaki wysyła Ci Twój organizm. Bardzo często problemy z zasypianiem towarzyszą pierwszym oznakom cukrzycy. Paradoksalnie choroba ta kojarzy nam się z poczuciem chronicznej senności, jednak najczęściej powoduje całkowicie odwrotną sytuację. Dlatego też, jeśli często noc staje się dla nas bezsennym koszmarem, warto udać się do lekarza pierwszego kontaktu, który pomoże ustalić źródło tej przyczyny.

Zaburzenia snu towarzyszą często kobietom w wieku dojrzewania lub przekwitania, co niewątpliwie łączy się z ich nieustabilizowaną gospodarką hormonalną. Choć sytuacja ta ma podłoże przejściowe, może dość mocno odbić swoje piętno na płaszczyźnie życia codziennego. Zmęczenie nie wpłynie korzystnie na życie rodzinne i zawodowe, niesie ze sobą bowiem olbrzymie problemy z koncentracją oraz głęboką irytację. Dlatego też tak ważne są systematyczne  badania hormonalne, które pozwolą na zastosowanie indywidualnie dobranej terapii. Dzięki lekom sen znów może przynieść prawdziwy, naturalny odpoczynek.

Problemy z zasypianiem, oprócz podłoża biologicznego, posiadają także inny 863323_44268540czynnik: psychikę. Bardzo często następują jako odpowiedź na wiele stresujących sytuacji, gruntownych zmian w życiu lub lęków. Czasami nieuświadomione, jednak zakorzenione w naszej psychice, są w stanie całkowicie zdestabilizować poukładane dotąd życie, wkraczając choćby w sferę snu. Brak jakiejkolwiek reakcji z naszej strony sprowokuje nawarstwienie problemu. Może doprowadzić to nawet do głębokiej depresji.

Oprócz zalecanej wizyty u lekarza lub psychoterapeuty warto zastosować kilka prostych wskazówek, które na pewno poprawią sam proces zasypiania. Powtarzane co noc pozwolą wyrobić w sobie odpowiednie nawyki, a tym samym przyniosą lepsze efekty niż tradycyjne „liczenie baranów”. Jedną z najważniejszych kwestii, od której warto zacząć przemianę dotychczasowego stylu życia, jest ścisłe przestrzeganie tej samej pory zasypiania i budzenia się. Jakiekolwiek odstępstwo od ustalonej reguły może zaburzyć spokój nocnego odpoczynku. Sypialnia powinna zostać odseparowana od jakichkolwiek sprzętów elektronicznych. Niestety, najczęściej obok łóżka towarzyszą nam telewizor i komputer, choć ich obecność podczas procesu zasypiania jest całkowicie niewskazana. Należy również unikać zbyt sporych dawek emocji, związanych m.in z ulubioną lekturą. Jeśli lubimy poczytać trochę przed snem, warto zastąpić ekscytującą powieść…  tomikiem poezji. Warto także otoczyć się przedmiotami, które kojarzą nam się z bezpieczeństwem, spokojem i zaufaniem.

Jeśli mimo tych wszystkich wysiłków, jakie podjęliśmy, by wygrać walkę z bezsennością, wciąż pozostajemy na przegranej pozycji, jest to znak, by poprosić o pomoc. Wizyta u lekarza pozwoli nam wykluczyć poważne problemy zdrowotne, hormonalne i psychiczne. Pamiętajmy, że silne leki nasenne nie są najlepszą metodą walki. Czasami, zamiast wiercić się z boku na bok lub sięgać po kolejne pigułki, warto wstać i zająć się czymś przez chwilę, by zablokować dręczące nas myśli oraz spotęgować narastające po całym dniu zmęczenie.

Dane wpisu

Data
11 marca 2013

Autor
e-d-s

Kategoria

Zostaw odpowiedź